Mic tratat de filosofie inactuală

Dumnezeu a izgonit din grădina cea din Eden pe Adam și pe Eva. Pe șarpe, nu. Doar l-a blestemat: „Pentru că ai făcut aceasta, blestemat să fii între toate animalele şi între toate fiarele câmpului; pe pântecele tău să te târăşti şi ţărână să mănânci în toate zilele vieţii tale!” Cine l-a adus, peste tot, pe Pământ? Adam? Eva? Amândoi? A venit singur? Nu știu. Încerc să aflu. Un răspuns, care ar fi trebuit să fie inactual, poate genera o filosofie (care ar trebui să fie… inactuală!). Răspunsul sau răspunsurile mai trebuie să fie un act conștient sau acte conștiente. Și, ”fiecare act, cât de singular, al trăirii conştiente nu este izolat, ci implică în sine, necesar, un orizont nesfârşit de valori inactuale care îndeplinesc o funcţie împreună”/1/.
Pentru mine, fiecare act al trăirii conștiente are funcția unui ”mic tratat” care-mi amintește ”uitările” filosofiei, ale vieții… Iar ”Micul tratat” îi amintește filosofiei că nu și-a spus, încă, ultimul cuvânt. Căci, din vechime, se spune: ”Nondum omnium dierum occidisse!”/ ”Încă nu a apus soarele tuturor lucrurilor!” /2/

(…) ”/3/”

21.Apoi a făcut Domnul Dumnezeu lui Adam şi femeii lui îmbrăcăminte de piele şi i-a îmbrăcat.
22.Şi a zis Domnul Dumnezeu: „Iată Adam s-a făcut ca unul dintre Noi, cunoscând binele şi răul. Şi acum nu cumva să-şi întindă mâna şi să ia roade din pomul vieţii, să mănânce şi să trăiască în veci!…”
23.De aceea l-a scos Domnul Dumnezeu din grădina cea din Eden, ca să lucreze pământul, din care fusese luat.
24.Şi izgonind pe Adam, l-a aşezat în preajma grădinii celei din Eden şi a pus heruvimi şi sabie de flacără vâlvâitoare, să păzească drumul către pomul vieţii.
***
___________________
/1/ Edmund Husserl – „Criza umanității europene și filosofia”
/2/ Titus Livius – ”Ad urbe condita”- 39, 36, 9
/3/ Biblia Ortodoxă – ”Facerea” (Geneza): Capitolul 3: 21, 22, 23, 24.